اولین کاری که پس از ورود به یک شبکه اجتماعی انجام می دهیم انتخاب عکس پروفایل است و این انتخاب گاهی دشوار است.معمولا عکسی را انتخاب میکنیم که به نظرمان خوب است و تاثیر آنرا روی سایرین در نظر نمیگیریم. تحقیقات زیادی انجام شده که هر کدام عناصری را که یک عکس پروفایل خوب باید داشته باشد را عنوان کرده اند. در ادامه روش ها و علم روانشناسی انتخاب بهترین عکس برای پروفایل را بررسی میکنیم.
کمک کننده و جذاب به نظر رسیدن در عکس پروفایل
محققان دانشگاه York هزار عکس چهره برای پیدا کردن ترفندها و ویژگی های چهره که باعث گذاشتن بیشترین تاثیر در نگاه اول می شود،را آنالیز و تحلیل کردند و به ۶۵ ویژگی مختلف مثل انحنای بینی،قرارگیری چانه دست پیدا کردند و برای هر کدام از این موارد سه بعد زیر را در نظر گرفتند:
قابلیت نزدیکی: آیا این فرد به من کمک میکند و یا آسیب می رساند؟
تسلط:این فرد می تواند به من کمک کند و یا ضرر برساند؟
جوانی و جذابیت: آیا این فرد می تواند یک شریک رمانتیک باشد یا یک رقیب؟
دانلود عکس پروفایل مناسب
در کسری از دقیقه با دیدن عکس پروفایل افراد می توانیم به یک نتیجه گیری درباره شخصیت آنها برسیم.موارد زیر نتیجه تحقیقات است که عناصری که یک عکس پروفایل مناسب می تواند داشته باشد را به ما معرفی میکند: لبخند در زمانی که دندانها مشخص است،لباس تیره،عکس با سر و گردن،ترکیب نا متقارن،دید بدون مانع.شاید بدترین موارد هم شامل پس زمینه روشن و نگاه نکردن به دوربین باشد.کارهایی هم هستند که بهتر است از آنها دوری کنید مثل استفاده از کلاه،عینک آفتابی،انداختن مو روی چشم،
روانشناسی عکس پروفایل خانم ها و آقایان
نتیجهی پژوهش جدیدی که در زمینهی تفاوتهای جنسیتی عکس پروفایل انجام شده است، حاکی از آن است که آقایان در عکسهای پروفایلشان تمایل بیشتری به پوشیدن لباس رسمی دارند، کمتر لبخند میزنند و علاقهی بیشتری به نشان دادن اشیائی مانند ماشین و ساعت دارند که میتواند نشان دهندهی ثروت و جایگاه اجتماعی باشد. به نظر پژوهشگران بروز این ویژگیهای مردانهی بصری در عکسهای پروفایل تاحدی نشأت گرفته از این واقعیت است که شبکههای مجازی مانند فیسبوک و تلگرام به مکانی برای پیدا کردن عشق و همسریابی در دنیای مجازی تبدیل شده است.
همچنین در پژوهش فوق مشخص شد که بانوان بیشتر عکسهای خانوادگی را برای پروفایلشان انتخاب میکنند. به علاوه حالتهای هیجانی و احساسی بیشتری، مانند تماس چشمی مستقیم و لبخندهای جذاب و کامل، در عکسهای کاربران مونث دیده میشود.
تغییر هدفمند عکس پروفایل برای نشان دادن اتحاد و همبستگی یکی از ترندهای رایج در شبکههای اجتماعی است. برای مثال نتایج یک نظرسنجی نشان داد که درصد قابل توجهی از کاربران (42 %) عکس پروفایلشان را در شبکههای ارتباط مجازی بعد از وقوع حادثههای دلخراشی مانند آتشسوزی پلاسکو عوض کردند. اما در این رویه نیز تفاوتهای جنسیتی جالبی وجود دارد: بانوان بیشتر از آقایان تمایل دارند تا با تغییر عکس پروفایل خود از یک آرمان باارزش یا همنوعان خود حمایت کنند که نشان از وجود حس همدردی زیاد در خانمها دارد.
منبع : انزل وب
فرم در حال بارگذاری ...